KIDEM TAZMİNATI

Kıdem Tazminatı, Kıdem Tazminatı Hesaplama

İşçiler çalışırken de işten ayrılırken de çeşitli haklara sahiptir. Bu haklar kıdem tazminatı söz konusu olduğunda ciddi miktarlarda paralar alınması söz konusu olmaktadır. İşçinin haksız gerekçelerle işten ayrılması ve bu durumun her iki tarafı da frenleyecek bir mekanizmaya neden olması, kıdem tazminatının tercih edilmesini sağlamaktadır.

Kıdem Tazminatı Nedir?

Çeşitli nedenlerden ötürü, işçinin işten ayrılması ya da işveren tarafından işçinin işine son verilmesi, kıdem tazminatı ödemesi gerektirebilir. Birçok kurumsal şirket, bu konuda gereken tedbirleri almış, işçi ve işveren haklarını bazı sözleşmelerle güvence altına almıştır. Kıdem tazminatı hesaplama çalışanın maaşı ve çalışma süresi hesaba katılarak yapılır.

Kıdem Tazminatı Hesaplama İşlemleri Nasıl Yapılır?

Kıdem tazminatı tavanı brüt maaş üzerinden her yıl değişmektedir. Kıdem tazminatı hesaplama işlemi brüt maaş belirli bir üst limit dahilinde ayarlanarak, 1 yıllık brüt maaş tutarı ve her çalışılan yıl için brüt olarak hesaplanır. Yani bir işçi 10 yıl çalıştığı kurumdan 3 bin lira maaş alıyorsa, yılda 36 bin lira kazancı olduğu için 36 bin artı 10 yıl şeklinde tazminat alacaktır. Kıdem tazminatı hesaplama işlemi hakkında uzman iş hukuku avukatı kadromuza danışabilirsiniz.

Kıdem Tazminatı Tavanı Nedir?

Kıdem tazminatı ödemesi ve kıdem tazminatı nedir bilen çalışanlar, tavan ücreti üzerinden hesaplanacak olan miktarlarla iş çıkışı tazminat alabilir. Maaşı 10 bin lira bile olsa, tavan limiti 4 bin liraysa, hesaplama yine bu miktar üzerinden yapılacaktır.

Kıdem Tazminatı Şartları Nelerdir?

Kıdem tazminatı şartları yerine getirilmeden tazminat ödemesi de yapılmaz. Bu yüzden bazı belirlenen şartların yerine getirilmesi gerekir. Bunlar;

*İşçinin sağlığını etkileyen durumlar,

*İşçiyi yanıltmak ve taahhütleri yerine getirmemek,

*Maaşın alınamaması,

*İş yerinin taşınması,

*İşin değişmesi,

*Taciz, hakaret,

*Askerlik,

*Ölüm gibi durumlardır.

Bunlar gerçekleşirse, işçi sözleşmesini fesih etme hakkına sahip olur.

Kıdem Tazminatı Nasıl Alınır?

İşçinin İş Kanunu dahilinde çalışması kıdem tazminatı almaya hak kazanmasını sağlar. En az 1 yıldır çalışan ve haksız yere işten çıkarılan işçiler kıdem tazminatı alma hakkına sahiptir ve bununla ilgili işverene dava açabilirler. Kurumsal firmalar iyi niyet kuralları gereği bu durumlardaki işçilerin kıdem tazminatları ödeyerek sorunsuz bir sürecin işlemesini sağlar. Ancak ihtilaf durumlarında ve kıdem tazminatı hesaplama gibi  konularda uzman iş hukuku avukatı ile bir hukuki danışmanlık desteği alabilirsiniz.